El nostre grup combina l'electroquímica, l'enginyeria de materials i la caracterització espectroscòpica i microscòpica in situ per elucidar principis de disseny per al descobriment i desenvolupament de nous electrocatalitzadors per a la conversió d'energia renovable, així com per a la producció de combustibles i productes químics sostenibles.
L'electrocatàlisi té un paper clau en les tecnologies de conversió i emmagatzematge d'energia renovable. Descobrir i desenvolupar nous materials que siguin catalitzadors actius, estables i selectius continua essent un gran repte per a moltes reaccions electrocatalítiques importants. La nostra recerca té com a objectiu abordar aquest repte investigant l'estructura dels llocs catalíticament actius a l'escala atòmica, desenvolupant nanomaterials electrocatalitzadors avançats i obtenint una comprensió mecanística de les reaccions de conversió d'energia rellevants.
Algunes de les nostres principals línies de recerca se centren en:
Electrocatàlisi per a la producció d'hidrogen renovable i aplicacions de piles de combustible
L'electròlisi de l'aigua acoblada a fonts d'energia renovable permet la conversió directa d'electricitat neta en energia química en forma de molècules d'hidrogen. El nostre grup investiga nous electrocatalitzadors per a la reacció d'evolució de l'oxigen, una reacció clau que determina l'eficiència energètica dels electrolitzadors d'aigua.
Les piles de combustible converteixen l'energia química de l'hidrogen o combustibles líquids directament en electricitat. La nostra recerca en reducció de l'oxigen ha conduït a avenços significatius, com ara el descobriment de nous electrocatalitzadors. També investiguem nous materials catalitzadors per a l'oxidació de combustibles líquids com l'àcid fòrmic.
Reducció electroquímica del diòxid de carboni en combustibles i productes químics renovables
L'ús d'electricitat renovable per convertir gasos d'efecte hivernacle com el CO2 en combustibles i productes químics nets és molt atractiu. Ens interessa l'enginyeria de l'estructura del material elèctrode a l'escala atòmica, així com la composició de l'electròlit, per entendre i ajustar les relacions estructura-activitat-selectivitat per a l'electrocatàlisi del CO2. El nostre objectiu és dissenyar racionalment electrocatalitzadors altament eficients per a la reducció del CO2 en combustibles i productes químics renovables.
Activació electroquímica i oxidació parcial del metà
L'activació electroquímica del metà i la seva conversió directa a metanol és molt atractiva —una reacció ideal que convertiria un gas d'efecte hivernacle en un combustible líquid de gran valor en un dispositiu ideal, in situ i alimentat per electricitat renovable. No obstant això, l'activació sostenible de l'enllaç C-H i la conversió directa de metà a metanol en condicions ambientals continuen essent grans reptes fonamentals. En el marc de l'ERC Consolidator Grant ATOMISTIC, tenim com a objectiu elucidar els principis de disseny i desvetllar les relacions estructura-reactivitat-selectivitat i els mecanismes de reacció, així com l'estructura a l'escala atòmica dels materials catalitzadors.
Caracterització espectroscòpica i microscòpica in situ i operando de nanomaterials
Comprendre, visualitzar i enginyeritzar els llocs actius en condicions de reacció és essencial per dissenyar catalitzadors actius, estables i selectius. Combinem mètodes electroquímics amb espectroscòpia vibracional in situ, com ara l'espectroscòpia Raman i l'espectroscòpia infraroja per transformada de Fourier, espectrometria de masses en línia, cromatografia de gasos, microscòpia de sonda d'escaneig in situ i estudis in situ/operando de raigs X basats en sincrotró. Les investigacions in situ són clau per elucidar els principis de disseny i desvetllar les relacions estructura-propietat i els mecanismes de reacció, així com l'estructura a l'escala atòmica dels materials electrocatalitzadors.
- Electrocatàlisi per a la conversió d'energia renovable (p. ex., producció d'hidrogen verd i piles de combustible)
- Reducció electroquímica del diòxid de carboni en combustibles i productes químics renovables
- Activació electroquímica i oxidació parcial del metà
- Electrosíntesi sostenible de productes químics de valor afegit
- Nanoestructuració de superfícies i control de conjunts atòmics
- Nanomaterials multimetàl·lics i multifuncionals
- Elucidació de mecanismes moleculars mitjançant espectroelectroquímica i espectrometria de masses electroquímica
- Visualització de llocs actius a escala atòmica mitjançant microscòpia de sonda d'escaneig electroquímica
Notícies del grup
In situ spectroscopy and microscopy reveal new insights into electrocatalytic nitrate reduction
ICN2 inspires future scientists through its participation in Joves i Ciència 2026
Reproducibility: a key challenge for the future of electrocatalysis
Using Coherent Diffraction Imaging to probe single particle dynamics during the electrooxidation of glycerol
Emerging electrocatalytic reactions for a sustainable futur: ICN2 Severo Ochoa Workshop: